Странице

3. 1. 2018.

Osnove političkog pregovaranja na lokalnom nivou



Pregovaranje je proces tokom kojeg dvije ili više strana prevazilaze međusobne razlike u cilju postizanja dogovora prihvatljivog za sve. Na lokalnom političkom nivou, te razlike su obično vezane za raspodjelu pozicija u organima uprave, ustanovama, javnim preduzećima i zadovoljavanju ličnih interesa nosioca stranačkih funkcija stranaka koje participiraju u vlasti.

Postoje dva tipa pregovora: distributivni i integrativni pregovori. Većina pregovora sadrži elemente oba tipa ali radi boljeg razumijevanja objasniću svaki tip posebno.

Distributivni pregovori

U distributivnim pregovorima pregovarački proces se vodi u cilju postizanja dogovora oko toga kako će biti raspodijeljena neka fiksna vrijednost. Ključno pitanje koje se postavlja tokom distributivnih pregovora je koja strana će dobiti tu vrijednost. Jedna strana ostvaruje dobitak na štetu druge. Ti pregovori su takođe poznati i kao pregovori nultog zbira. 

Primjer distributivnih političkih pregovora na loklanom nivou može biti sljedeći: OO političke partije iz lokalne zajednice XYZ dobio je u unutarstranačkoj raspodjeli na republičkom nivou mjesto zamjenika ministra u jednom ministarstvu. Pregovori se vode samo na jednu temu: ko će to biti. 

U distributivnim pregovorima nemoguće je praviti kompromisne razmjene. Pošto se pregovara samo o jednoj stavki, nema šta da se razmjenjuje. Dakle, prostor za dogovor je ograničen, ne postoji šansa da se potraže kreativna rješenja ili da se proširi obim pregovora. Takođe, odnos i reputacija pregovaračkih strana su nebitni. Pregovarači nisu spremni da vrijednost koja proizilazi iz dogovora žrtvuju radi njihovog odnosa sa drugim stranama u pregovorima.

Integrativni pregovori

U integrativnim pregovorima, pregovarači sarađuju da bi ostvarili maksimalnu korist, odnosno da bi postigli dogovor koji odgovarama svim stranama, što je takođe poznato kao pregovori u kojima su svi na dobitku.

U političkom pregovaranju na lokalnom nivou, integrativni pregovori se obično odvijaju u sljedećim situacijama:
·        Kada se dogovara o uslovima koalicije za vršenje vlasti na lokalnom nivou;
·        Kada se pregovara u usvajanju budžeta te dogovor definiše mnoge finansijske i nefinansijske aspekte;
·        Između novopostavljenih nadređenih (na raznim izvršnim funkcijama) i podređenih kada je svim stranama u interesu da i druga strana bude zadovoljna.

Integrativni pregovori obuhvataju mnogo stavki i tema, a cilj svake strane je, kao i u svi  drugim pregovorima, da ostvari najveću moguću vrijednost za sebe. Međutim, u integrativnim pregovorima sve strane pristaju na kompromisne razmjene da bi postigle ono što im je najvažnije, pri čemu se odriču onoga što im je manje važno. 

Kada se interesi strana u pregovorima razlikuju, postoji mogućnost da svaka dogovorom ostvari svoj cilj i time ne umanjuje mogućnost drugih strana da i one ostvare svoje ciljeve. Interesi svih strana mogu da budu zadovoljeni.

Međutim, nikada nije ni samo crno ni samo bijelo

Većina političkih pregovora nisu ni samo distributivni ni samo integrativni. Pregovori najčešće obuhvataju i konkurentske elemente i elemente saradnje. Takva situacija stvara sukob, poznat i kao „dilema pregovarača“, koja podrazumijeva teške strateške izbore. Zadatak pregovarača je da uspostave ravnotežu između konkurentskih strategija i strategija saradnje te da pronađu najbolju varijantu kojom su sve strane zadovoljne toliko da prihvataju dogovor. Nemoguće je zadovoljiti sve interese navedene u prvom pasusu ali iskustvo pokazuje da se poslije prvobitno iskazanih megalomanskih zahtjeva sve strane u političkom pregovaranju na lokalnom nivou brzo dogovore, jer kod nas još uvijek vrijedi „bolje išta nego ništa“ a i šteta je da se izborni dobitak ne iskoristi.

Нема коментара:

Постави коментар