Lobiranje postoji od pamtivjeka i sigurno se može
reći da je jedna od najstarijih profesija na svijetu. Kad god su pojedinci ili
grupe vladali nad nekim društvom, tu je bilo drugih pojedinaca ili grupa koji
su pokušavali da ih ubijede da tu moć koriste na određen način. Lobiranje je
prirodno i neizbježno.
Forume stare Grčke i Rima posjećivali su drevni
lobisti koji su pokušavali da utiču na donosioce odluka da se pitanje koje se
razmatra riješi u skladu sa njihovim interesima. Kraljevski sudovi u srednjem vijeku
održavali su suđenja u pretrpanim dvoranama, a dvorani su vršili lobističke
aktivnosti, najčešće za svoj račun.
Međutim, porijeklo lobiranja kao termina i kao
organizovane poslovne aktivnosti je još
uvijek sporno. Ono što je nesporno je da je njihovo porijeklo ili iz
Vestminsterske palate ili iz Vašingtona.
Jedna verzija kaže da porijeklo termina seže do
Vašingtona 1860. godine. Oni koji su željeli da utiču na tadašnjeg predsjednika
SAD-a okupljali su se u holu hotela Vilard i pokušavali da privuku njegovu
pažnju u cilju ostvarivanja svojih specifičnih ciljeva. Legenda kaže da ih je
predsjednik poslije, umoran od njihove pažnje, prezrivo nazivao lobistima.
U stvari, stvarna aktivnost organizovanog i
dokumentovanog lobiranja u SAD-u potiče iz 1792. godine kada su ratni veterani
iz Virdžinije angažovali Vilijama Hola da lobira za dodatnu nadoknadu i
priznavanje njihovih zasluga tokom Američkog rata za nezavisnost.
U devetnaestom vijeku lobiranje u SAD-u je
evoluiralo do toga da je evidentno postalo preteča današnje industrije.
Senatore i druge donosioce odluka lobisti više nisu samo umarali i zabavljali,
već su ih opširno informisali o temama o kojima se raspravljalo. Kontakti su
olakšani a obuka je obezbijeđena za sve one koji su se pojavljivali pred
kongresnom komisijom.
Do početka dvadesetog vijeka lobiranje je još
napredovalo, novi mediji kao što je radio su postali opšteprihvaćeni, kao i
nove tehnologije kao što je telegraf. Ovo je omogućilo da se počnu organizovati
lobističke kapmanje, koje su u fokusu lobističke industrije danas.
Senat je 1928. godine pokušao da donese uredbu po
kojoj bi lobisti bili dužni da se registruju kod sekretara Senata i službenika
u Predstavničkom domu. Međutim, Predstavnički dom je blokirao ovu uredbu i ova
oblast nije bila regulisana sve do 1948. godine kada je Kongres donio Savezni
zakon o lobiranju. On je zahtijevao da bilo koje lice ili organizacija koji
pokušavaju da utiču, direktno ili indirektno, na prolaz ili obaranje bilo kog
zakona od strane Kongresa SAD registruju svoje podatke (uključujući plate i
troškove) u oba doma Kongresa.
Na osnovu naprijed navedenog čini se da SAD imaju
veoma jake argumente za tvrdnju da je savremena industrija lobiranja začeta kod
njih. Međutim, vezano za savremeni pojam lobiranja, postoji i druga verzija
koja tvrdi da je sve počelo u holu Vestminsterske palate. Pošto je ona
obnovljena 1854. godine moguće je da je ova tvrdnja tačna i da je prvi
savremeni lobi nastao u Vestminsterskoj palati a ne u hotelu Vilard.
Gdje god da je termin nastao, nema sumnje da je
organizovano komercijalno lobiranje nastalo u SAD prije nego u Velikoj
Britaniji. U stvari, prvi poznati britanski lobista bio je komandant Kristofer
Pauel. Njegovo preduzeće prvo je koristilo komercijalno lobiranje u Velikoj Britaniji.
Pobjeda laburista 1945. godine čvrsto je utvrdila
ovu stranku kao alternativu vlasti u Velikoj Britaniji. Ako konzervativci nisu
na vlasti, onda će vlada biti formirana od laburista, a ne od liberala koji su
dugoročno u opadanju. Novonastala situacija je ubijedila poslovne organizacije
da se organizuju u cilju odbrane od budućih planova nacionalizacije kao i
protiv viših poreza i čvršće regulative. Rezultat je bio formiranje tijela
poput Ekonomske lige i pojava prepoznatljive industrije lobiranja u Velikoj
Britaniji.
Tokom 1960-ih i 1970-ih godina lobiranje u
Velikoj Britaniji je u velikoj mjeri diskretno i u sjeni. Dolazak Margaret
Tačer 1979. godine izgleda da je bio signal za industriju lobiranja da izađe iz
sjenke i da otvoreno pokaže svoje kontakte i uticaj na organe vlasti. Neka
preduzeća su se opredijelila za uspostavljanje dobrih veza sa jednom vladom i
strankom a neke za višestranačke veze.
Bilo kako bilo, industrija lobiranja je
konstantno napredovala. 1994. godine došlo je do zastoja, kada je Gardijan
objavio niz navoda koji su potresli konzervatinu vladu i doveli u težak položaj
preduzeća koja su se opredijelila za saradnju sa ovom vladom i konzervativnom
strankom. Industrija lobiranja reagovala je uspostavljanjem asocijacija
profesionalnih političkih konsultanata, a vlada je najavila uspostavljanje
komiteta za standarde u javnom životu.
Нема коментара:
Постави коментар