Kod lobiranja javnog mnjenja u cilju unapređenja
imidža preduzeća, institucije ili osobe treba voditi računa o metodama,
argumentaciji i naravno o samom imidžu. Vezano za metode rada, sve što liči na
pritisak može se sukobiti sa našim narodnim i političkim mentalitetom. Pored
toga i veze sa medijima predstavljaju složenu disciplinu koju treba pažljivo
planirati i provoditi. Vezano za argumentaciju, rasprava od racionalnog stila
brzo prerasta u ostrašćeni, pa i dijalog sa teškim riječima i u komunikaciji se
o tome mora voditi računa. A što se tiče imidža, javno mnjenje se na pozitivan
način okuplja samo oko onoga što ga zanima ili oko osoba sa harizmom. Lakše je
zadobiti simpatije za izgradnju sportske dvorane nego zatvora.
Lobiranje javnog mnjenja se najčešće vrši pomoću
saopštenja, oglašavanja, reklamnih izvještaja, manifestacija, traktata i
slogana, peticija, kampanje pomoću pošte i interneta.
Saopštenje je javno iznošenje stava. Riječ je o
postupku uobičajenom za organizacije koje su prepoznatljive na prostoru na
kojem lobiraju ili institucije; usmeno iznošenje stavova njihovih rukovodilaca,
otvorena pisma, saopštenja za štampu i sl. Formula je jednostavna a samim ti i
dobra. Opasnost se sastoji u mogućnosti da dođe do pretjerivanja. Ako se
saopštenjem isuviše očigledno rukovodi poseban interes, postoji rizik od
preokreta u neuspjeh. Tada je efikasnije da drugi daju izjavu. Znači, treba
pažljivo odabrati trenutak, ton i posebnu pažnju obratiti na ključne argumente.
Kod nas se ne dešava često da neko zakupi medijski
prostor radi zastupanja neke teze ali se ipak događa i to sve češće. Tezu
možemo prodati kao što prodajemo proizvod. Kupovina medijskog prostora i
oglašavanje poruke, zapravo je reklama. Osnovni nedostatak ovog metoda je
visoka cijena i uglavnom se koristi kada je javnom mnjenju naročito potrebno
skrenuti pažnju na neku temu ili poziciju.
Reklamni izvještaj je na pola puta između
saopštenja i oglašavanja, te je savršeno prikladan za obrazlaganje složene
situacije i argumentacije, uz njemu svojstvena ograničenja. Treba izbjeći
kritiku zbog pretjeranih troškova, jer javno mnjenje može smatrati da ne treba
štititi interese tako bogatog lobija. Institucionalni lobiji sebi mogu da
dozvole luksuzne prezentacije budući da građani prihvataju da njihov grad plati
skupu reklamu, jer mu se čini da je na taj način bolje obaviješten i da
učestvuje u opštem interesu. Naravno, ovo se odnosi na onu većinu koja podržava
vlast, opozicija je uvijek protiv.
Manifestacija je očigledan, javni i izrazito
medijski postupak. Stvara spektakularni događaj i izaziva trenutni odgovor
javnog mnjenja. Iako se javlja u bezbroj oblika, sama tehnika manifestacije je
prilično siromašna. Ona ostavlja utisak zbog broja učesnika, ali uz tu
mobilizaciju pruža malo informacija. Manifestacija ima i nedostatke: visoke
organizacione troškove, mogućnost zastranjenja pa i nasilja. Ove zloupotrebe
mogu se činiti kao pretjerivanje ali i dio metode. Možemo da ih osudimo ali ne
i da ih ignorišemo.
Traktati i slogani su miroljubiva sredstva i
djeluju prije kao folklor ili anegdota. Ipak, neobične intervencije djeluju
utoliko snažnije na javno mnjenje, ukoliko odudaraju od svakodnevnice. Metode
iz ovih anegdota, iako prividno bezazlene, zapravo nisu. Šematizovane su i mogu
da djeluju na opštu sliku pa i da dezinformišu.
Peticija je jedna od najstarijih tehnika, za
prikupljanje potpisa potrebno je samo strpljenje. Neke skupštine su i
ozvaničile peticiju. Ipak, kampanje pomoću pošte i internet ograničavaju polje
djelovanja ove metode.
Kampanja pomoću pošte je moderan oblik peticije.
Pošiljke, naravno, moraju da budu što brojnije i vremenski podudarne kako bi
izazvale masovni efekat. To se postiže: masovnim slanjem, upotrebom
posredničkih udruženja, obraćanjem metama koje su posebno naklonjene i
maksimalnim olakšavanjem prelaska na djelo.
Internet je odmah po stvaranju označen kao sredstvo
za traženje informacija. Njegove neosporne prednosti u tom pogledu učinile su
da se izgube iz vida razne njegove komunikativne mogućnosti. Internet ponekad
samo oblači u novo ruho stare forme kao što je lobiranje. U drugim slučajevima
riječ je o pravim inovacijama, uz pomoć kojih se predstavljaju teze ili
ostvaruju uzajamna približavanja u do sada nepoznatim oblicima. Nemoguće je
nabrojati sve mogućnosti interneta pa predstavljamo samo neke metode: stvaranje
sajta, promovisanje peticija i protesta, objavljivanje poruka, ponovno
objavljivanje odabranih vijesti ili glasina, zasićenje tuđih sajtova,
intervencije u forumima, anticipiranje odgovora, otvaranje foruma. Dalje sve zavisi od kreativnosti i morala lobiste.
Odličan članak, ali internet se treba bolje obraditi.
ОдговориИзбриши