Странице

20.12.17.

Malo o identitetu i imidžu


Danas, svako preduzeće, institucija ili osoba imaju potrebu za definisanjem sopstvenog identiteta i izgradnju sopstvenog imidža u skladu sa savremenim promjenama na tržištu ali i u cjelokupnoj privredi i društvu. 

 Na početku, potrebno je da ukažem na razliku između identiteta i imidža. Prema Kotleru, identitet je način na koji preduzeće, institucija ili osoba pokušava da identifikuje sebe ili svoj proizvod ili uslugu. Imidž je način na koji javnost percipira preduzeće, instituciju ili osobu odnosno njihove proizvode ili usluge.

Da bi preduzeće, institucija ili osoba uspješno odgovorili na izazove savremenog okruženja, neophodno je da svoj identitet, odnosno poimanje same sebe prenesu svojoj ciljnoj grupi, zaposlenima i svim zainteresovanim segmentima javnosti. Oni moraju ostvariti uspješnu internu i eksternu komunikaciju i moraju zadovoljiti širok spektar interesa koji vladaju u njenom okruženju, jer je to preduslov za prevođenje dobrog identiteta u dobar imidž.

Dobar organizacijski ili lični identitet ne nastaje preko noći i ne može se brzo prilagođavati promjenama iz okruženja. On se izgrađuje dugo i uporno, a razvija evolutivno. Uspješna preduzeća poput IBM-a i Harley Davidson-a ili osobe kao što je Novak Đoković imaju jasan identitet koji je nastao kao rezultat, ne samo usavršavanja, već i jedinstvene etike, kulture rada i stila upravljanja. Uspješni marketing menadžeri ističu da kupovinom proizvoda koji nosi marku HD, „ne kupujete samo motor, već i slobodu, moć, individualnost, stil života“. Dok, ako bi želeli izraziti identitet IBM-a u dve riječi to bi bilo: kvalitet i profesionalizam.

Za razliku od identiteta, imidž organizacije ili osobe može se lakše transformisati najčešće u negativnom smjeru. Ukoliko organizacija ne ulaže kontinuiran napor u održavanje dobrog imidža, pozitivna slika o preduzeću se lako može pretvoriti u negativan stav. U nekim zemljama je uobičajeno da ministar za koje nadležni organi utvre da upravlja vozilom pod dejstvom alkohola podnese ostavku. U nekim drugim, nama bližim zemljama, tako nešto mu samo donese još malo besplatnog medijskog prostora a do njega je kako će to iskoristiti.

Neophodno je naglasiti značaj komunikacijskog djelovanja, kojim se utiče na stvaranje imidža preduzeća, institucije ili osobe i njegovu usklađenost sa samim identitetom. Međutim, komuniciranje, promocija ili reklamna kampanja nisu jedini potreban elemenat da bi preduzeće, institucija ili osoba imali dobar ugled i ne mogu kompenzovati druge nedostatke kao što su nekvalitetan proizvod, nerazvijena interna komunikacija, neadekvatno izgrađen organizacijski identitet ili neadekvatno nemoralno ponašanje.

U konkretnom preduzeću ili instituciji, pitanje identiteta najčešće je u nadležnosti rukovodioca. Međutim, imidž koji će preduzeće imati u javnosti u direktnoj je vezi sa ljudskim resursima kojima raspolaže. Naime, zaposleni su najvažniji informatori u jednoj organizaciji. Njihov stav, ponašanje i sagledavanje organizacije u kojoj rade utiču na njihov odnos sa različitim segmentima javnosti u svakodnevnom poslovanju. U te svrhe neophodno je uskladiti interese zaposlenih u organizaciji sa interesima preduzeća ili institucije.

                U osnovne interese zaposlenih spadaju:
- zadržavanje zaposlenja i mogućnost napredovanja;
- individualnost na radnom mjestu;
- dovoljni prihodi;
- samozadovoljstvo i sl.
                U osnovne interese preduzeća spadaju:
- profit;
- dobra stopa rasta;
- sigurnost posla na tržištu;
- profesionalna prepoznatljivost društva i brendova itd.
                U osnovne interese institucija spadaju:
-kvalitetno i brzo pružanje usloga radi kojih su osnovane;
-racionalna zaposlenost i korišćenje raspoloživog budžeta;
-zadovoljstvo korisnika usluga.

Ovi ciljevi i interesi u praksi su često neusaglašeni i kontradiktorni, zbog čega svako preduzeće ili institucija mora da vodi računa o svom pristupu zaposlenima. Prema tome, menadžeri i rukovodioci ne smiju djelovati autokratski, već moraju imati integrativan, osjetljiv na kulturu, način saradnje sa zaposlenima. Ali, ne smije biti ni izražene popustljivosti zbog koje bi ciljevi preduzeća ili institucije mogli da trpe. Zato je proces internog komuniciranja preduslov bilo kojeg organizacionog programa razvoja identiteta i, u skladu sa tim, unapređenja imidža. Ali, to nije dovoljno. Neophodna je usklađenost svih elemenata korporativnog identiteta koji će, pomoću odgovarajuće komunikacije, biti pretočeni u dobar imidž kompanije.

Нема коментара:

Постави коментар